Wat betekent de digitale transformatie voor jouw organisatie?
Introductie

De digitale transformatie? Een veelgehoorde term in IT land. Er zijn vele papers en boeken over geschreven. Maar is het een hype, of moeten bedrijven hier echt iets mee? Mede door de COVID pandemie is het onderwerp actueler geworden. Laten we ons opnieuw verassen of moeten we misschien wel veranderen? In dit artikel vat ik samen wat de digitale transformatie aan veranderingen teweegbrengt.

Digitaliseren om processen kostenefficiënt in te richten

De meeste praktische definitie van de digitale transformatie beschrijft het ICT informatiecentrum (2019): Digitaliseren om processen kostenefficiënt in te richten. Dus door technologie slim in te zetten en daarmee het hoofd bieden aan concurrenten. Dat klinkt interessant, maar het helpt als je zo’n onderwerp in een model kan gieten.

Rogers (2016) beschrijft in zijn boek “The Digital Tranformation Playbook” vijf domeinen waar de digitale transformatie invloed op heeft. Ondanks dat het boek zich richt op Enterprise organisaties geeft het ook voor MKB een belangrijk beeld van waar de markt naar toe beweegt. Om de veranderingen goed te duiden leg ik deze vijf domeinen uit en relateer ik ze aan een moderne werkplek. Een moderne werkplek betreft namelijk niet alleen werken waar en wanneer je wilt, maar heeft een goed doordacht, achterliggend platform nodig om nieuwe business modellen te ontwikkelen.

Rogers (2016) beschrijft de volgende vijf domeinen van de digitale transformatie:

De 5 domeinen van de digitale transformatie

Klanten
In het digitale tijdperk verplaatsen we van grote markten/branches, naar klantnetwerken. De traditionele theorie bestond uit het maken van één product waarmee zoveel mogelijk klanten bediend worden in een specifieke markt. In het digitale tijdperk, verschuift de markt naar netwerken van klanten die elkaar continu beïnvloeden en de business daarmee veranderen. Je beste klant is waarschijnlijk degene met een sterk netwerk en een dynamisch karakter.

Concurrentie
Daar waar de concurrent traditioneel gezien een rivaal was, kan het tegenwoordig op bepaalde gebieden juist een potentiële partner zijn. Helemaal wanneer er uitdagingen zijn om belangrijke klant(netwerken) te bedienen. De grootste uitdagers zijn concurrenten die in tegenovergestelde richting vergelijkbare waarde bieden. Bijvoorbeeld een partij die “vertical” diensten aanbiedt en daarmee vergelijkbare waarde biedt aan jouw potentiële klant. Bestaande business modellen worden dus behoorlijk opgeschud.

Data
Hoe wordt omgegaan met informatie? De meeste data van vandaag komt niet alleen uit bestaande afdelingen (Operatie, Sales, Marketing) voort. Met Social Media, mobiele apparaten en sensoren, hebben bedrijven toegang tot zeeën aan extra ongestructureerde data. Hiermee is veel data binnen handbereik en met laagdrempelige analytics tools om te zetten in relevante informatie.

Innovatie
Het proces waarmee nieuwe ideeën worden ontwikkeld is belangrijk. Digitale technologieën maken het mogelijk om eenvoudiger en sneller ideeën te testen. De uitdaging is technologie in te zetten, waarmee je snel verbeteringen kan doorvoeren voor je eindklant. Klanten helpen op deze manier ook nog eens nieuwe ideeën te valideren.

Waarde
Traditioneel was een waardepropositie vrij stabiel. Producten en marketingcampagnes worden nog wel vernieuwd, maar je toegevoegde waarde bleef vrijwel hetzelfde. In het digitale tijdperk is een stabiel business model een gevaar. Mede omdat je concurrenten zich mogelijk sneller aanpassen aan de veranderende klantvraag.
Ruim de helft van de Fortune 500 bedrijven uit het jaar 2000 bestaat niet meer (2019). Dat geeft te denken over de snelheid waarmee je concurrentie het hoofd moet blijven bieden. Kleine startups kunnen direct gebruik maken van slimme oplossingen tegen betaalbare prijzen. De grote concurrenten hebben moeite om ze in hoog tempo te volgen.

Tot slot

Met bovengenoemde domeinen is het interessant om te weten hoe gevestigde bedrijven als Microsoft hier rekening mee houden. Nu heb ik mij het afgelopen jaar verdiept in het Microsoft ecosysteem en spreek ik uit eigen ervaring dat het een zeer geschikt cloud platform heeft ontwikkeld, wat hier goed op aansluit. Het Power BI platform van Microsoft is volgens Gartner (2020) marktleider op gebied van Analytics. Daarnaast biedt het met Power Platform mogelijkheden om eenvoudig apps te maken en binnen de hele organisatie beschikbaar te maken. Ditzelfde platform maakt het mogelijk om processen te automatiseren. Tel daar Microsoft Teams bij op en ook je productiviteit krijgt een enorme boost. Met Microsoft Teams als katalysator van Office365 applicaties gebruik je wederom een platform dat leunt op een goed doordacht ecosysteem met een sterke visie.

Mijn tip: Zoek een (IT) partner die zich richt op deze domeinen en begrijpt waar jouw uitdagingen liggen als ondernemer. Bij CTS IT begeleiden we jou graag in deze transformatie. We bieden een (kosteloze) inspiratiesessie aan waarin we onze visie delen en laten zien hoe dit zich vertaalt naar praktische oplossingen.

Bronnen