Support
CRM ERP

Keuzestress: CRM of ERP?

Omzetverhoging

Veel, met name startende, kleine ondernemers willen groeien en zijn daarom gericht op omzet. De omzet wordt verhoogd door nieuwe klanten die jouw product of dienst willen afnemen. Het is dus uitermate belangrijk om te weten wie je potentiële klanten (prospects) zijn en wat je verwacht aan hen te verkopen (forecast). Om dit inzichtelijk te houden is een CRM-applicatie van wezenlijk belang. De tijd van losse ordners of zelfs bierviltjes is voorbij; een goed softwarepakket neemt je veel werk uit handen. Je ‘vergeet’ geen afspraken én het geeft je inzicht in de actuele verkoopcijfers van je organisatie.

Kostenverlaging

Wanneer je in jouw doelgroep een wat bekendere naam én gesetteld bent, dan wordt kostenverlaging interessant. Je hebt inmiddels een mooie groep klanten, nieuwe klanten weten jou te vinden en je groeit gestaag door. Grote kans dat je niet meer exact weet wat je voorraad is, je niet meer uit je hoofd de inkoopprijzen weet én dat je bepaalde taken uit handen moet geven. Dan is een ERP-systeem een welkome aanvulling in je IT-landschap. Een dergelijk systeem is er op gericht je bedrijfsproces zo efficiënt mogelijk in te richten; IT ondersteunt dan echt je bedrijfsvoering.

Keuze maken

Natuurlijk sluiten beide oplossingen elkaar niet uit. Als je meer gericht bent op omzet is het uiteraard ook belangrijk om je financiën op orde te hebben. Anderzijds geldt ook dat je, ook al heb je al een mooie klantenkring, altijd op zoek bent naar nieuwe afnemers. Daarom zijn er in een goed CRM-pakket ook typische, basis ERP-mogelijkheden beschikbaar en vice versa. Wel is het van belang te beseffen waar in jouw organisatie de komende jaren de nadruk op ligt. Maak dus een bewuste keuze, deze keuze is voor de komende jaren!

Zodra de eerste keuze is gemaakt dient de volgende uitdaging zich aan: welk pakket is voor jou de beste oplossing? Het antwoord hierop is maar door een persoon te geven: door jou als ondernemer. Immers, het pakket moet ondersteunend zijn aan jouw manier van werken. Voor een ERP-systeem geldt dit nog meer dan voor een CRM-systeem. Immers, het verkoopproces is in veel branches qua proces vrijwel gelijk. We acquireren allemaal, leggen gegevens vast, bellen na én brengen offertes uit. Alles met een doel: orders. Bij een ERP-systeem ligt dit anders: een productiebedrijf heeft een andere behoefte qua logistiek dan een kledingwinkel. Een autobedrijf heeft beduidend minder voorraad dan een groothandel.

Het is daarom van belang om in gesprek te gaan met een branchegerichte dienstverlener, gespecialiseerd op jouw vakgebied. Een dergelijke partij kent de manier van werken, kan je bedrijfsproces analyseren en geeft je tips om nog handiger te werk te gaan. Kies dus voor persoonlijke begeleiding in plaats van een universeel pakket. In eerste instantie lijkt dit vaak een prijziger oplossing maar na de implementatie betaalt dit zich dubbel en dwars terug.

Keuzestress?!

Niks keuzestress dus!

CTS IT heeft geen voorkeur voor een bepaald pakket. Nogmaals: de functionaliteit bepaalt of een pakket een goede keuze is voor jouw organisatie. Als intermediair denken we graag mee over de technische oplossing én de kantoorautomatisering. Een CRM- of ERP-pakket kan immers niet zonder een goede werkplek waarmee je kunt e-mailen, bestanden kunt delen en op een veilige manier kunt internetten. Het is daarom van belang deze standaardfunctionaliteiten goed af te stemmen met je tweede levensader: de bedrijfssoftware. Afhankelijk van je huidige situatie, je toekomstplannen én actuele veiligheidsaspecten adviseren we graag. Uiteraard met onze dienstverlener als onderlegger. Zo kun jij je richten op je bedrijf en het bedrijfsproces en verzorgen wij de kantoorautomatisering.

Niks keuzestress dus!  Gewoon een kwestie van de juiste mensen bij elkaar zetten. De eerste heb je al gevonden, want ik kom graag bij jou aan tafel om onze kennis te delen.

Terug naar kennisbank